Sneller dan dit kan gewoon niet. Ik heb net een bondig telefoongesprek kunnen voeren met Rudi Debbaut hier, vanuit Dubai (VAE), over de gsm van Achmed Duhahen (onze eerste chauffeur van SKP1 in 2000!) in Hadibu, Soqotrab(Jemen), prachtig gewoon…
DATA:
Het SKP9 team heeft al z’n energie in Giniba gestoken! Difshelei was niet verder exploreerbaar wegens de grote hoeveelheid recentelijk ingespoeld sediment (lees slijk).
Giniba werd post sifon verder getopografeerd en geƫxploreerd. Ongeveer 2 km verder eindigt de hoofdgalerij op een volgende sifon. In dit deel werd een zijgalerij ontdekt die bij benadering 2 km verder loopt in zuidelijke richting om ook daar op een sifon te stoten. Na extra speurwerk werd in de noordelijke richting het vervolg van deze gang gevonden die op zijn beurt na 400 m terminaal op een 3de sifon uitloopt.
Ook de oppervlakte verkenning naar “het einde” van Giniba werd grondig onderzocht. In een algemene 270° oriĆ«ntatie, op een hoogte van 250 m boven het zeeniveau, werd in vogelvlucht van de ingang op 12.5 km westelijker de resurgentie ontdekt. Na een zwempartij van ongeveer 200 m in oostelijke richting werd het helaas te smal. De verbinding tussen het einde in Giniba en deze resurgentie bedraagt bij benadering 2.5 km. Tel bij deze hoofdas grofweg 2.5 km aan zijgalerijen en we krijgen een systeem van 15 km ontwikkeling met momenteel 3 duiklocaties!
Alle gegevens worden weldra verwerkt. Deze data zullen uiteindelijk verwerkt worden in een 2de grotere verslag (SKP2005-200?). Het SKP9 team vertrekt morgenochtend richting Sana’a, Jemen en arriveer op onze Belgische bodem op zondag 13 januari na een tussenstop in Istanbul.
Foto’s zullen vanaf 20 januari de blog sieren en het filmmateriaal kan deels mee verwerkt worden in de “Ultieme SKP documentaire”, verwacht ergens dit jaar.
Gefeliciteerd mannen!